maanantai 21. syyskuuta 2015

Idaho Falls, ID & Jackson, WY

Tänään herättiin ajoissa ja käytiin ekaa (ja vikaa) kertaa hotellin aamiaisella. Eipä jää marmelaadi paahtiksista jälkipolville paljoa kerrottavaa. Sitten päästiin jatkamaan matkaa, suuntana Idaho (Falls).

Matkalla Atte rupes miettimään Idahon peruna museota ja missähän kaupungissa se olikaan. Joten silmä kovana tutkittiin tienvarsikylttejä. Lopulta juuri ennen kaupunkia nimeltä Blackfoot nähtiin kyltti ja kurvattiin interstatelta ulos. Sitten seurattiin ikuisuudelta tuntuvan ajan pieniä peruna museon kylttejä kaupungin läpi samalla navigaattorin yrittäessä epätoivoisesti saada meitä kääntymään jokaisesta risteyksestä takaisin interstatelle. Lopulta museo löytyi ja parkkikselle kaartaessa tajuttiin että nythän on sunnuntai! Jee, se oli kiinni! Räpsittiin sit innoissaan kuvia ulkopuolella.

Kiertotien jälkeen jatkettiin Idaho Fallssiin. Siellä sitten yritettiin nälkäisinä etsiä Five Guys Burgeria jonka osoitteeksi Atte oli merkinnyt pelkän kadun, mitä ei edes löytynyt navigaattorista. Ei sit löydetty Five Guys Burgeria. Joten suunnattiin keskustassa sijaitseville putouksille. Yllättävän komean näköiset putoukset, miltä ei oikein oltu odotettu mitään.

Sen jälkeen matka jatkui kohti Wyomingin osavaltiota. Päästiin taas kiipeämään (surkealla) autollamme vuorelle. Hienoja maisemia näkyi matkan varrella ja pariin otteeseen piti pysähtyä ottamaan kuvia.

Ja tulihan se osavaltionkylttikin lopulta.

Perille Jacksoniin päästyämme kaupunki vaikutti mielenkiintoiselta kun ajeltiin keskustan läpi majoitusta kohti. Onneksi majoitus oli niin lähellä, että pääsi kävellen katselemaan paikkoja. Tosin ensin oli pakko vaihtaa farkut jalkaan. Päivällä on vielä lämmin, mutta illasta tulee äkkiä kylmä. Salt Lake Cityssäkin jengi katsoi meitä kieroon, kun pyörittiin lyhyissä housuissa ja muut oli melkein talvivaatteissa jo.

Jacksonin kaupunki on rakennettu kivasti vanhan lännen kaupungin tyyliin (eli turisteja varten). Tosin kaupungin keskustan ensimmäiset rakennukset on ihan oikeasti 130 vuotta vanhoja. Kaupunki elää aika pitkälti turismista, joka näkyy kaupunkikuvassa. Ei ole varmaan liioteltua sanoa, että puolet kaupungissa olevista ihmisistä on turisteja. Sen huomasi myös mukavasti siitä, että ravintolalaskussa tippiehdotukset oli 20% ja 25%. Hitto Vegasissakin oli vaan 15%, 18% ja 20%. Just yhden illan jaksaa pyöriä tällaisessa paikassa, joten hyvä että huomenna matka jatkuu (toiseen turistipaikkaan).

Joka tapauksessa. Käytiin ensin Million Dollar Cowboy Barissa juomassa parit juomat. Baaritiskillä oli normaalien baarijakkaroiden sijasta hauskat satulatuolit. Me mentiin kuitenkin tylsinä pöytään istumaan (en olis varmaan päässyt satulasta alas, jos jotenkin sinne olisin päässyt kampeamaan istumaan).

Sen jälkeen alkoi jo hiukoa, joten suunnattiin sporttibaariin syömään. Pääsi katsos samalla katsomaan sunnuntain NFL peliä. Atte päätti että biisoniburgeri oli ainoa vaihtoehto ja meikäläinen mutusteli tuliset wingsit. Parasta oluen kanssa.