lauantai 25. elokuuta 2018

EWT 2018 - Loppusanat ja tilastoja

Saksalaisista autoilijoista on pakko sanoa, että he olivat varmuudella niitä jotka noudatti prikulleen nopeusrajoituksia. Hollantilaisia autoilijoita oli koko Eurooppa täynnä. Jossain vaiheessa kävi jo mielessä, että onkohan Hollannissa ollenkaan hollantilaisia jäljellä. Oikeastaan varmin keino päästä hollantilaisia autoilijoita karkuun oli mennä ajelemaan maksullisille teille.

Pahimmiksi autoilijoiksi tällä reissulla nousi kaikki Latviasta Unkariin. Pienillä teillä ja nopeuksilla ohiteltiin ihan hulluissa paikoissa. Sitten taas moottoritiellä varsinkin unkarilaisilta menohalut hävisi samantien, eli joutui painamaan vilkku päällä niistä uudelleen ohitse.

Parasta tässä reissussa oli päästä tutustumaan erilaisiin viinialueisiin. Pääsimme tutustumaan moniin pieniin viinitiloihin ja aivan mielettömiin ihmisiin, joista kaikista huokui se miten intohimoisesti he suhtautuvat viiniin ja viinin tekemiseen. Maisemat olivat myös upeita, varsinkin viiniviljelmiä voisi tuijotella aina aamukahvia juodessa.

Virheet mitä tehtiin (note to yourself):
Ei otettu omia tyynyjä mukaan. Tyynyjen taso vain laski reissun edetessä. Se aiheutti turhaa vitutusta, huonosti nukuttuja öitä ja niskakipuja.
Ei muistettu ihan joka päivä juoda tarpeeksi vettä. Eikä sitä pientä järkevää naposteltavaa muistettu myöskään pitää mukana. Lähinnä Kotkanpesällä käydessä meinasi energiat loppua.
Saattoi myös mennä välillä liikenteessä vähän liikaa tunteisiin.
Käytännössä siis rikottiin kaikkia etukäteen laadittuja sääntöjä. Way to go us!

Mistä pidimme TOP 5
1. Viineistä
2. Maisemista
3. Majoitukset ja niiden henkilökunta
4. Kaikkialla ihmisten ystävällisyys
5. Ravintolaruuat
Extrana. Mondeo on kuin tehty moottoritielle. Varsinkin Saksan nopeusrajoitoituksettomat autobaanat.

Mistä emme pitäneet TOP 5
1. Kaikkien majoituksien tyynyt
2. Suurimman osan majoituksien sängyt
3. Mondeon ilmastoinnin kondensiovesien nouseminen auton sisälle
4. Edelleenkään Puolan ns. valtatiet eivät houkuta
5. Ranskan pienten kylien läpiajaminen meidän taistelulaivalla
Extrana. Sveitsin ei-moottoritiet

Vignetet
Unkarin vignette 12,08 € (3175 Ft) / 10 pv (etukäteen netistä)
Slovenian vignette 15,93 € / 7 pv
Itävallan vignette 9 € / 10 pv

Tullitiet
Kroatia 6,48 € + 1,51 €
Ranska 8,80 € + 0,70 €

Maksulliset tunnelit
Karawanken 7,20 €, pituus 7864 metriä
Katschbergtunnel 11,50 €, pituus 5900 metriä
Arlbergtunnel 10 €, pituus 15508 metriä

Laiva- / lauttamatkat
Tallink: Helsinki - Tallinna 67 €
Stena Line: Rostock - Trelleborg 63 €
Tallink/Silja: Tukholma - Turku 50 €

Dieselin hinta
- Halvinta, alle 1,20 € Latvia, Liettua ja Puola
- Sen jälkeen yli 1,20 € maita olivat Viro, Slovakia, Unkari, Itävalta ja Saksa
- Yli 1,30 € maita olivat Kroatia ja Slovenia
- Selkeästi kalliimpaa kuin Suomessa 1,50 € - 1,80 € maat olivat Italia, Ranska, Liechtenstein, Sveitsi ja Ruotsi

Kilometrejä tuli kokonaisuutena reissun aikana tauluun 5357 km. Noista kilometreistä Eine ajoi täydet 0 kilometriä.

Viinejä tuotiin kotiin riittävästi. Lopuksi vielä kuvaa kaikesta muusta kivasta mitä tarttui mukaan matkalta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti