torstai 23. elokuuta 2018

Ruotsin yössä

Aamulla ei tarvinnut pitää kiirettä, koska huoneen luovutus oli vasta klo 11. Sen jälkeen pelattiin vähän tetristä Mondeon takakontin ja takapenkin välillä. Reissussa mukaan tarttuneet viinilaatikot ovat pistäneet Mondeon takapuolen sen verran alas, että peruutustutka piippailee vaikka takana ei olisikaan ketään tai mitään.

Tähän majoitukseen ei kuulunut aamupala, joten suuntasimme läheiseen leipomoon aamukahville. Olisi ollut tarjolla vaikka kuinka paljon erilaisia mielettömiä leipomuksia ja vähintään sata ampiaista. Toivottavasti leipomon työntekijät saa tähän aikaan vuodesta vaarallisentyönlisää. Mainittakoon että kaikki tämä maksoi vain 11,50 €.

Seuraavaksi suuntasimme bensiksen kautta Border Shoppiin. Siis autohan ei ollut vielä tarpeeksi täynnä... Parit pullot lähti mukaan ja aikaa kuluttaaksemme kävimme vielä toisessakin samanlaisessa marketissa. Hupsista.

Sen jälkeen odottelimme kiltisti jonossa pääsyä Stena Linesin kyytiin.

Lautta lähti ennen aikojaan, koska varsinkin autolla ihmisiä liikenteessä oli melko vähän. Voipi olla, että jalkaisinkin joku tuli, mutta tuskin moni. Joka tapauksessa pari kolme minuuttia ennen varsinaista lähtöaikaa (klo 15:15) aloitimme kuuden tunnin lauttamatkan kohti Ruotsin Trelleborgia.

Stena Linesin lautta oli mukavan kompakti ja koska ihmisiä ei juuri ollut, niin ei nekään päässeet ahdistamaan meitä ihmisvihaajia. Matkan aluksi kävimme leffassa katsomassa Deadpool 2 ruotsiteksteillä. Leffa kustansi about 15 € yhteensä kahdelta ja se katsottiin isosta TV:stä. "Teatteriin" olisi mahtunut varmaan about 30 ihmistä, mutta olimme ainoat halukkaat elokuvan tuijottajat. Siinä meni mukavasti ensimmäiset kaksi tuntia matkasta. Sen jälkeen kävimme paistattelemassa päivää auringossa yläkannella odotellen ruokapaikan aukeamista.

Pikkasen jälkeen puoli kymmenen illalla päästiin pois Trelleborgin satamasta ja matka pimeydessä kohti Tukholman satamaa alkoi. Klo 22:28 Helsingborgin ohituksen jälkeen moottoritiellä tuli perävalot edellä vastaan ensimmäinen suomirekkari. Edellinen oltiin nähty kaksi ja puoli viikkoa sitten Puolassa.

Tarkoituksena oli ajella aluksi niin pitkään kuin vain jaksetaan. Matka taittuikin nopsasti moottoritietä pitkin rekkoja ohitellen. Pieni nälkä ja väsy alkoi kuitenkin lopulta tuntumaan. Katsottiin, että Jönköpingin kohdalla olisi 24 h Mäkkäri mihin voisi pysähtyä. Kohde läheni, mutta juuri siinä sitten Google maps ja GPS paikannus päättikin sopivasti kaatua. Epähuomiossa sitten ajettiin oikean MacLiittymän ohitse. MacKiukkuhan siitä meinasi tulla, mutta jatkettiin tiukasti eteenpäin. Kun Google maps halusi taas tehdä yhteistyötä kanssamme, tajuttiin että seuraava mahdollisuus onkin sitten Mjölbyn 24 h Mäkki vajaan tunnin päässä. Sinällään hauskaa, että pysähdyttiin samaisella Mäkillä myös viisi vuotta sitten European tourilla.

Mjölbyyn asti siis sinniteltiin. Suolaisen (ja rasvaisen) ruuan sekä pahanmakuisen McKahvin jälkeen matka jatkui jossain määrin virkistyneenä.

Yllättävän hyvällä mielellä jaksettiin loput matkasta, joka kesti reilut pari tuntia. Matkasoittolista oli muuten puhdasta timanttia! Klo 4:10 kurvattiin Värtanhamnin sataman porteista sisään jonoon odottamaan Silja Linelle pääsyä.

Kilometrejä tuli yhteensä 656 km.