maanantai 25. elokuuta 2014

Pythagorio Day 6. Part 1 Samos Roundtrip.

Aamulla suunnattiin John's Rental Caria kohti klo 9:00. Atte pisti vaan nimen paperiin, maksoi 35 euroa ja saatiin ohjeet mennä tankkaamaan 20 eurolla. Se kuulemma riittää saaren ympäriajoon. Sen jälkeen patu saattoi meidän parkkipaikalle avasi auton ovet, iski avaimet käteen, käski tuoda ne takaisin ennen klo 21:00 ja toivotti hyvää päivää poistuen takavasemmalle. Ei paljon kiinnostanu auton kunto tai muut jutut mitä yleensä käydään läpi. No mutta kaikki vahingot korvattu yms joten mitäpä väliä sillä on missä kunnossa auto tulee takaisin, kunhan tulee.
 
Siinäpä sitten ahtauduttiin Ladaan, eikun siis Hyundai Atokseen. Ovia piti nimittäin tosissaan paiskoa kuin Ladassa aikoinaan. Auton leveys oli vissiin puoli metriä vähemmän kuin Kiassa. Vaihteita kun vaihtoi niin Aten käsi hakkasi samalla sekä omaa oikeaa jalkaa kuin minun vasempaa jalkaakin. Olkapäätkin meillä oli koko ajan yhdessä. Niin ja onneksi turvavyöt riitti juuri ja juuri kesälomamahojen ylitse.
 
Matkaan päästiin lopulta kartan ja Mr. Burnsin turvin. Ensimmäinen pysähdys oli tankkaamisen jälkeen Heran temppelin rauniot. Päästiin juoksemaan aamun kuumuudessa sopuleitakin karkuun että ehdittiin kuvaamaan paikat ennen massojen hyökkäystä.
 
 

 
 
Seuraavaksi oli nokka kohti Votsalakia. Matkalla pysähdyttiin ensin näköalapaikalle ottamaan kuvia. Ja heti sen jälkeen kivan näköisessä kahvilassa. Missä oli myös ihan kivat maisemat kohti Pythagorion kaupunkia ja lentokenttäkin näkyy.
 

 

 
 
 

 
 
Ajelimme kohti saaren länsiosaa. Oli tarkoitus ajella niin pitkälle kuin päästään ja sitten tulla takaisin samaa reittiä. Usko vaan loppui kesken turhan ajelun suhteen. Joten kun olimme bonganneet ensimmäisen pilven koko reissun aikana, käänsimme Atoksen ympäri ja ajelimme takaisin "isommille" teille. Samalla ajeltiin molempiin suuntiin Votsalakian kaupungin läpi, joka oli yksi äkkilähtöjen kohteista. Kamalalta turistipaikalta näytti, missä ei ollut muuta kuin ranta ja yksi tie. Onneksi ei sinne erehdytty menemään. Tässä muutama kuva siltä matkalta.
 
 
 
 
 
 
Tässä vaiheessa voisikin jakaa hieman mietteitä autoilusta. Luultiin ensin että Kian vieminen Alppien yli oli iso juttu. Sen jälkeen 1.2 koneella oleva Fiat Punto Sisiliassa oli tosi kova juttu. Mutta kyllä 1.0 koneella oleva Hyundai Atos Samoksen pienillä vuorilla oli sittenkin se kaikkein kovin juttu. Tähän mennessä...
 
Ajelimme vuoristoteitä kohti Karlovassia. Joka osoittautui todella tylsännäköiseksi paikaksi. Oli siellä rantaa, mutta ei vissiin turismia joten ravintolat puuttui. Pikaisen pysähdyksen jälkeen matka jatkui.
 
 
 
Kohta Kokkarissa. Rakkaita terkkuja Iksulle!
 
 
 
Kokkarissa pysähdyttiin etsimään lounaspaikkaa. Rantaa myöten menevä tie oli täynnä turisteille suunnattuja kahviloita ja ravintoloita. Kaikki ravintolat mainostivat englanniksi, saksaksi ja hollanniksi samoja ruokia. Päädyttiin summamutikassa yhteen niistä. Minä tilasin päivän erikoisen Beef Souvlakin ja Atte Red Mullet kala-annoksen. Molemmat oli ihan hyviä, mutta meni valitettavasti heikoimmaksi ruokailuksi tällä reissulla vaikkei varsinaisesti ruuassa mitään vikaa ollutkaan. Atellakin tuli ruotokiintiö täyteen.
 
 
 
 
Syönnin jälkeen käppäiltiin vielä katsomaan mistä se hienompi ranta löytyy. Löysimme myös kunnon rantabulevardin missä olisi ollut paremman näköisiä ravintoloita kuin missä itse käytiin. Pysähdyttiin vielä jätskille ja hengaamaan, mutta itse rannalle asti ei jaksettu kävellä.
 
 


 
 
Matka jatkui taas. Tällä kertaa takaisin päin, koska oli unohdettu että Vourlioteksen kaupunki oli ennen Kokkaria. Tän siitä saa kun ei suunnittele kunnolla etukäteen menemisiä. Päästiin taas nousemaan Atoksella kunnon serpenttiinitiet ja huudattamaan moottoria. Mutta olipa ne maisematkin sen arvoiset.
 
 

 

 

 
 
Viimeinen pysähdys oli kaupungissa nimeltä Mytilinii. Sinne ajeltiin taasen pitkin pientä oikoreittiä.
 
 
 
 
 
 
Sen jälkeen ajeltiin hyvillä mielin palauttamaan auto jotta pääsi majatalolle suihkuun. Hikiset oltavat oli päivän ajan Atoksessa vaikka siinä olikin ihan toimiva ilmastointi.
 
Arviolta ajoimme päivän aikana noin 120 kilsaa. Tosin kun rattia oli pyörittänyt taukoamatta useamman tunnin, niin tuntui ajaneensa vähintään puolet enempi. (Aten kommentti päivästä)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti