tiistai 4. maaliskuuta 2014

Kylmääkin kylmempää

Aamu lähti jäykästi käyntiin. Ehkä jopa kovin sänky ikinä. Onneksi enää 12 yötä jäljellä. Hahah. Särkylääkkeet vaan esiin jos siltä tuntuu!

Päätettiin lähteä suorinta tietä matkaan. Alkuperäinen suunnitelma oli mennä ensin aamukahville ja sitten Central Parkin eläintarhaan ja mahdollisesti illalla Empire State Building katsastamaan. Ulos päästyämme tulimme äkkiä siihen tulokseen, että tuuli on niin jäätävä ettei ulkona palloilu kamalasti kiinnosta. Joten suunnistimmekin metroon millä päästään Natural History museolle.

Matkalla yritettiin etsiä sitä aamukahvia, mutta on se kumma että illalla kun etsittiin ravintolaa niin näimme vain kahviloita. Sitten nyt aamulla kun etsittiin kahvilaa, niin näimme vain ravintoloita. Lopulta paukattiin museon eteen vissiin sadan muun ihmisen kanssa yhtä aikaa.

Security mies ohjasikin meidät toiselle sisäänkäynnille, mistä päästiin sisään muutamassa minuutissa. Takkeja ei tietty saanut mihinkään, joten jouduttiin raahaamaan niitä mukana. Ja koska oltiin heti aamulla ja maanantaina paikalla, niin jouduttiin kärsimään kymmenistä eri-ikäisistä kouluryhmistä.

Kävi aika nopeasti selväksi, että museo oli ehdottomasti paras museo missä ollaan tähän asti reissuillamme vierailtu! 5 kerrosta täynnä kaikkea mahdollista luontoon ja ihmisiin liittyvää. Upeat yksityiskohdat joka paikassa ja nähtävää olisi vaikka kuinka moneksi päiväksi. 22 dollarin pääsymaksu oli joka ikisen sentin arvoinen!

Toisaalta nähtävää oli niin paljon ja tilat oli niin isot, että puolen päivän jälkeen alkoi jo turtumaan. Varsinkin salit missä oli paljon ihmisiä alkoi olla ahdistavia. Lopulta jaksettiin pyöriä museossa reilu kolme tuntia.

Vaikka ulkona ilma oli edelleen yhtä kylmä, niin päätettiin jatkaa matkaa kävellen. Ajateltiin katsoa jos läydettäisi vahingossa se talo, minkä edessä John Lennon murhattiin. Eipä löydetty, mutta siirryttiin Central Parkkiin kävelemään Strawberry Fieldsin kohdalta jonka läheisyydessä sen pitäisi olla. Täytyy siis palata myöhemmin takaisin paremmilla ohjeilla varustettuna.

Pyörittiin talvisissa Central Parkin maisemissa etsimässä kuuluisaa luistelurataa. Löysimme sen sijaan suihkulähteen missä on kuvattu esim. Yksin Kotona 2 leffaa.

Lopulta löysimme luisteluradankin. Mikä osoittautui päivänvalossa tylsän näköiseksi. Ehkä palaamme paikalla myöhemmin reissun aikana pimeällä.

Sitten löydettiin erittäin nälkäisinä ja jo valmiiksi kylmissämme General Shermanin patsas 5th Avenuella, missä tuuli todella kovaa ja kylmästi. Siinä sitten pyörittiin ympyrää puoli tuntia ja etsittiin metron sisäänkäyntiä. Kävi nimittäin aika äkkiä selväksi, että ollaan vähän liian kalliilla alueella meidän budjetille. Lopulta siinä epätoivoisesti pyöriessä taisi tulla jo parit kirosanatkin. Umpijäässä lopulta matkattiin takaisin Times Squarelle, missä päästiin vihdoinkin syömään.
Olo parani kummasti. Sen jälkeen suunnattiin RadioShackille ostamaan adapteri. Jee! Pääsee jatkamaan datailua.

Seuraavana olikin ohjelmassa hetken hengähtäminen hotellilla ja illalla leffaan. Käytiin katsastamassa Anchorman 2: The Legend Continues, versio 2 mikä teattereissa vain viikon ajan. Sai nähtävyydet odottaa vähän lämpimämpää keliä.