lauantai 17. elokuuta 2013

Autoilijan Eurooppa

No nyt tulee sit perus valitusvirttä ja omia täydellisen oikeita mielipiteitä... Eli ei ole pakko lukea eikä ainakaan ottaa tosissaan.
 
Latvia & Liettua

Nämä on ne hullut sekopäät, jotka ohittaa pelkästään ohittamisen ilosta. Ohitetaan oli tilaa tai ei. Ja sen takia liikenteessä pitääkin koko ajan seurata myös mitä vastaan tulevalla kaistalla tapahtuu. Eli tilaa pitää antaa niin autoille jotka haluaa sinusta ohi kuin myös niille jotka ajaa "keskikaistaa" vastaan.

Puola

Meidän osalle tuli löytää varmaan kaikki Puolan tietyöt. Siltä se ainakin tuntui. Ja olisin toki ymmärtänyt jos ne tietyöt olisi olleet edes jossain määrin järkeviä. Mutta jos tie on paketissa parin sadan metrin verran puolen kilsan välein, niin öööhh!? Ja siellä välissä saattoi olla ihan täysin uutta asfalttia sadan metrin verran ja sitten taas jatkui monttuasfaltti.

Niin ja siis kyseessähän on maa missä ei ole käytännössä lainkaan moottoriteitä, siis pystysuunnassa. Tai me ei ainakaan niitä ajeltu... Eli kaikki miljoonat rekat ajeli samoja kapeita teitä meidän kanssa.

Autoilijat taasen ovat kunnon perseessä roikkujia. Et näe takana olevasta autosta kuin oikean puoleisen etuvalon, koska kytätään ohituspaikkaa puoliksi vastustajan kaistalla.

Tsekit

Samanlaisia kuin Puolalaiset autoilijat. Liikenneympyröiden luvattu maa Italian ohella.

Itävalta

Liikenneympyröitä. Ei muuta kommentoitavaa, koska piheinä ei maksettu moottoriteistä vaan ajeltiin pieniä teitä kaikkien kaupunkien läpi.
 
Italia
 
Osa moottoriteistä maksaa, ei paljon mutta kuitenkin. Ne on pääsääntöisesti rumia ja huonossa kunnossa, ruostuneita kaiteita tai betoniporsas aitoja. Koska aidat on niin korkeita, ei niistä näe mitään maisemiakaan.
 
Muut tiet on kapeita, joskus (meillä yleensä) jopa yhden auton mentäviä peltoteitä. Pohjois-Italiassa menee pieniä teitä paljon vuoristossa, joissa on todella paljon tunneleita. Tunnelit on ahdistavia kapeuden ja pimeyden takia. Ja navigaattorista ei niillä teillä ole mitään hyötyä. Tosin se oli muutenkin välillä ihan sekaisin Italian puolella. Toki tunneleissa on se hyvä puoli, että ne pitää luonnon kauniimpana ja koskemattoman näköisenä.

Liikenneympyröiden todellinen luvattu maa. Yhtenä päivänä ei riittänyt 30 liikenneympyrää missä pyörittiin. Kerää vähintäänkin koko sarja.
 
Autoilijat on ihan raukkiksia. Ulkomaalainen rekkari on yhtä kuin pakko päästä samantien ohi. Mikä tarkoittaa että tullaan roikkumaan ihan perseeseen kiinni: tunnet sen hengityksen korvanjuuressa ja näet kulmakarvat taustapeilistä. Mutta ohi ei sitten kuitenkaan mennä ennen kuin näkyy tyhjää tietä vähintään kilometri eteenpäin.

Sveitsi & Liechtenstein

Pelkkää ylämäkeä ja alamäkeä. Ja maisemia. Woooow...!!!

Saksa
 
Moottoritiet on lopulta puuduttavia, varsinkin jos joutuu satoja kilometrejä samana päivänä ajamaan. Vaikka suurin osa niistä on sellaisia, että saa ajaa niin kovaa kuin lystää, niin sekin tekee ajamisesta puuduttavaa. Ei riitä että keskittyy eteenpäin ajamiseen, joutuu myös seuraamaan ettei kukaan tulee takaa vieläkin kovempaa vauhtia. Lisäksi teillä missä on vain kaksi kaistaa, on todella pieniä pätkiä milloin saa ajaa oikeasti rauhassa. Tasaisin väliajoin joku hitaampi haluaa ohi jostakusta vieläkin hitaammasta, yleensä rekka toisesta rekasta ja tietenkin ylämäessä.
 
Meidän kohdalle osui myös todella paljon tietöitä moottorireillä. Toisaalta hyvin järjestettyjä ja yleensä nopeus laski vain 80 km/h. Mutta teillä mistä kolmesta kaistasta siirryttiin kahteen kaistaa, niin liikenne ruuhkautui usein mateluksi ja jopa seisovaksi useaksi minuutiksi. Mikä lisäsi ärsyttävää nykivyyttä ajamiseen.

Tanska

Liikenneympyrät oli säälittäviä maalauksia tiessä, joita kukaan ei noudattanut.

Ruotsi

Ihan sama kuin ajaisit moottoritietä Suomessa, yhtä vähän vaihtuu maisemat. Tosin yöaikaan maisemat vaihtui siinä määrin, että oli paljon erilaisilla valoilla valaistuja mainoksia ja siltoja yms. Peruskyltit ja liikennemerkit on tuplakirkkaat Suomeen verrattuna ja pitkät päällä ajo paikoitellen häikäisi ihan liikaa. 

Tämä oli myös yllättävästi kultaistenkaarten tyyssija, nimittäin moottoritiellä lähes joka rampista löytyi sellainen. Suurin osa oli myös auki ympärivuorokauden, siis ei vain autokaista vaan ravintolatilakin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti