maanantai 11. marraskuuta 2013

Etna

Tänään olikin kotiinlähtöpäivä. Oli jätetty Etnalla käynti tälle päivälle, koska lento kotiin lähti vasta klo 17.55.

Aamulla siis herättiin ajoissa ja syötiin reissun kattavin aamupala. Ihana italialainen B&B:n pitäjä olisi mielellään jutellut meidän kanssa, mutta italia meillä pidemmälle keskustelulle hieman ruosteessa ja tädin englanninkielen taidot oli nolla. Hän sitten tyytyi hääräämään meidän ympärillä esitellen mitä kaikkia hilloja ja hunajoita sun muuta hän oli itse tehnyt. Eli ihana majoituskokemus jälleen kerran.

Lopulta päästiin suuntaamaan Etnalle klo 9 aikaan. Ja koska oltiin jo Nicolosissa, niin ylhäälle kesti ajaa vain puolisen tuntia. Oltiin eilisestä asti jännitetty todenteolla millainen ilma on. Oli nimittäin jo aamupäiväksi luvattu mahdollisesti vesisadetta. Onneksi kuitenkin aurinko paistoi vielä täydeltä terältä, kun saatiin auto ylhäälle parkkiin.

Cabel carille kun mentiin ostamaan lippuja tuli vastaan viesti, että viranomaiset ovat kieltäneet kaikkia Etnan tämän hetkisten purkausten takia menemästä pidemmälle kuin 2500 metrin korkeuteen. Joten saimme liput vain cabel cariin eikä jeeppiin siitä eteenpäin. Cabel car olikin hauska kuuden istuttava pieni malli. Kaikki aikaisemmat millä ollaan matkustettu ovat olleet sellaisia missä on seisottu.

Ylhäällä avautui upeat maisemat alhaalla oleviin kaupunkeihin. Päästiin onneksi jatkamaan cabel carilta vielä vähän matkaa ylöspäin jalkaisin. Joten päästiin näkemään Etnan huippukin, tosin vähän kauempana. Sinä aikana kun pyörimme ylhäällä Etna päästelikin kunnon savupilviä useaan otteeseen. Todella mielettömän näköistä! Yhdellä kerralla oikein jyrähti.

Lopulta ei siis ollut ollenkaan sellainen olo, että olisi harmittanut kun ei päästy ylhäälle asti. Varsinkin kun jatkoimme autolla alas, niin pääsimme ajelemaan pilven sisällä. Epätodellisen näköistä kaiken muun maaston lisäksi.

Lopulta meille jäi vielä niin hyvin aikaa, että käytiin autoilemassa Catanian beachin lähellä. Ei välttis mikään rantalomakohde tämä kaupunki...

Nyt onnellisesti takaisin kotona! Ja eikun seuraavaa reissua suunnittelemaan.

Kuvia laitan huomenna kun olen hieman virkeämpi.