sunnuntai 7. elokuuta 2022

Eesti Ringreis, päivä 1

Tänään pitkästä aikaa päätettiin aloittaa kirjoittelemaan matkablogia. Hiljaista on ollut viime vuosina lähinnä koronan takia, koska siitä johtuen ei pidempiä ulkomaanreissuja ole voinut tehdä. Tälläkään kertaa ei matka suuntaudu pitkälle. Matkakohteenamme on naapurimaa Viro seuraavien viiden päivän ajan.

Aamulla herätys oli klo 6:15 ja suhteellisen tottuneesti saatiin kamat pakattua autoon ja startattiin kohti satamaa puoli kahdeksan aikaan. Ajomatkalla Herra Matkanjohtaja mietiskeli olikohan siellä satamassa oltava auton kanssa tuntia vai 45 minuuttia ennen laivan lähtöä. Lähtöselvitykseen kurvatessa jonoa ei ollut, vaan paikalla oli vain kaksi autoa ja kaksi polkupyörää. Pääsimme siis käytännössä ajelemaan suoraan sisään satama-alueelle. Laivaan sisäänpääsyn odotusjonoon päästessämme pelivaraa jäi kokonaiset 7 minuuttia. Siis jos lähtöselvityksessä olisi pitänyt olla 45 minuuttia ennen. Pääasia kuitenkin, että ei tarvinnut jäädä rannalle ruikuttamaan eikä myöskään odotusaika itse laivaan pääsyyn ollut montaa hetkeä.

Laivamatka meni bingoa seuratessa ja aamiaisbuffassa hengaillessa. Tallinnan satamassa kun päästiin pois laivasta, saatiin vielä satama-alueella ajella rauhassa ennen kuin liikenne tyssäsi täysin. Onneksi oli eilen ajoreittiä tutkittu hiukan tarkemmin ja huomattiin, että tänä viikonloppuna Tallinnassa järjestetään Ironman-kisat. Tietenkin kisat on järjestetty heti A-terminaalin läheisyyteen, jonka vuoksi teitä oli suljettu ja satamasta pääsi ulos vain yhtä kaistaa pitkin.

Lopulta meiltä meni vähän reipas 20 minuuttia jonotellessa ulos satamasta. Loppumatka kohti Liimalaa sujui onneksi ongelmitta.

Perillä meitä odotti upea Liimalan ranta ja hieno Tulivee Villan majoitus. Sen verran oltiin hyvissä ajoin että ehdittiin nauttimaan majoituksen omat oluet aurinkoisella terassilla ennen kuin saatiin huone. Huoneen olimme valinneet merinäkymällä ja kyllähän sitä merta jaksaisi toljottaa päivät pitkät.

Hotellin vieressä olevaan näköalatorniin kerettiin kiivetä ennen kuin paikalle osui pieni kesäsadekuuro.

Olimme varanneet huoneen tästä kyseisestä hotellista osittain myös siitä syystä, että ihan sen vieressä, muutaman sadan metrin päässä on ravintola. Ravintola on itseasiasiassa perustettu ennen hotellia ja on ollut Viron parhaimpien ravintoloiden listalla jo useita vuosia.
Olimme siis tehneet varmuuden vuoksi pöytävarauksen ravintolalle klo 18:30. Ettei vaan pääse käymään niin ettei päästäkään syömän sinne.
Aloitimme Vanilla sour drinkeillä. Ihanan kirpeää ja makeaa samaan aikaan.

Alkupalaksi valitsimme kevyesti graavattua siikaa sekä hipsterin unelma, jossa oli vuohenjuustoa, punajuurta, balsamicoa ja salaattia. Alkupalojen kanssa toimi hyvin lasilliset kuivaa italialaista valkoviintä.

Pääruuaksi molemmat valitsimme naudan entrecote pihvit ja otimme tarjoilijan suosituksesta pullon täyteläistä primitivoa niiden kaveriksi.

Jälkkäriksi teki mieli espressoa ja halusimme maistaa sekä juustokakkua että tiramisua.

Ilta oli vielä nuori eikä lomalla tietenkään ole kiire minnekään, joten päädyimme tilaamaan jälkkäridrinkit. Yritimme tilata mojitoja, mutta ihana tarjoilijamme sanoi niitä liian tylsiksi. Joten annoimme hänelle vapaat kädet tuoda meille kaksi hänen ehdottamaa erilaista drinkkiä. Saimme kaksi taivaallista ginipohjaista drinkkiä. Toisessa, Royale, oli Tohin lakkaginiä ja verigreippi tonicia. Ja toisessa, Rubiin, oli tuoretta vadelmaa.

Lopulta laskun maksamisen (yhteensä 160€ kaikki, siis ihan kaikki!) jälkeen suuntasimme hihitellen meren rantaan ihastelemaan auringonlaskua.